Pages

Tuesday, February 22, 2011

Makan.. Guna tgn??

Korang makan pakai apa??
Tangan?? Sudu dan Garfu?? Chopstick?? atau Kaki??
(Erk ada ke org mkn pkai kaki?? tak de kot.. pandai2 je.. )


~ credit to pakcik google ~

Setiap bangsa kat dunia ni ada budaya dan cara mereka yang tersendiri.. Makan ni satu perkara yang wajib dalam hidup.. Semua bangsa makan.. Jadi, makan pon merupakan satu budaya.. Setiap bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana cara mereka makan..

Contohnya orang cina.. Dorang makan pakai kayu (chopstick).. Orang barat pulak makan pakai sudu dan garfu.. Mesti ada sebab yang rasional kenapa mereka amalkan cara tu kan.. Orang melayu makan pakai tangan.. Tapi kenapa ye?? Apa rasional nye orang melayu makan pakai tangan ni??

Soalan ni dijawab dengan mudah pada akhir abad ke-19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin.. Perkara ni diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor masa tu dalam bukunya "Chersonese - The Guilding Off" oleh Emilly Innes..

Pada suatu hari, Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut.. Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba2 bangun menuju ke arah paip dan membasuh tangannya.. Tanpa peduli dekat orang lain yang semua nya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan menggunakan tangan!!

Telatah Tengku Kudin diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sisinya.. Mereka tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu dan lantas wanita tersebut bertanya :

'' kenapa anda makan dengan tangan??
Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan?? "

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain.. Katanya:

" Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab :

Pertama : Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri yang membasuhnya bukan org lain.. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh org lain yang belum tentu cukup bersih..

Kedua : Saya yakin tangan saya lebih bersih keran tangan saya hanya saya seorang saja yg guna.. tidak pernah dipinjam oleh orang lain.. sedangkan sudu dan garfu itu ramai yg pernah menggunakannya..

Ketiga : Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tak pernah jatuh longkang!!

Jawapan Tengku Kudin ini menjadikan semua org yang mendengar terlopong.. Kalau sebelum ini ada antara mereka yg tersenyum sinis melihat Tengku Kudin tp selepas itu masing2 mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut..

MORAL OF THE STORY : KITA JGN MENGHINA ATAU MEMANDANG JIJIK PERLAKUAN ORG YG BERLAINAN DGN BUDAYA KITA.. MASING2 ADA RASIONALNYA KENAPA MEREKA BERBUAT BEGITU..

4 suara:

bunga said... [Reply to comment]

bunga suka guna tangan..lau kedai tu ada sink mmg akan guna tangan..baru puas hati..

Sha Qiffmie said... [Reply to comment]

@bunga
sama la.. sebab susah nk jamin kebersihan sudu dorang tu.. kan?? kan?? =.=

dilazfamily said... [Reply to comment]

makan guna tangan lagi nikmat dari guna sudu. Tapi kalo benda berkuah susahlah nak guna tangan . betul tak?

jom join nie link :http://heartbeat.my/?rid=6189

Sha Qiffmie said... [Reply to comment]

@dilazfamily

betul2.. utk makanan berkuah terpaksa dikecualikan la.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this