Pages

Friday, February 11, 2011

9 situasi hukum islam..


nak berkongsi artikel yang sha dapat dari lecturer sha mengenai soal hukum..

..Situasi 1..


Andaikata berlaku situasi di mana masa untuk tengok anak bulan untuk menentukan bilakah kita akan start berpuasa, then mungkin ada masalah dari segi alat teleskop dan lain-lain so tak dapat tengok anak bulan TAPI disebabkan anda boleh nampak atau ternampak anak bulan even sekejap, so wajiblah untuk anda sorang start puasa awal sorang-sorang berbanding yang lain..

..Situasi 2..

Seorang anak dan ayah bertengkar dan sebab bapak dia bengang sangat dan cakap camni 'kau takkan dapat sesen pun harta pusaka aku!' then bila bapak dia mati, anak dia LAYAK dapat harta tu sebab dia adalah sabit nasab.. Dia berhak sebab dia adalah anak kepada bapak dia dan dia adalah keturunan yang sah even bapak dia cakap macam tu.. Melainkan dia bunuh ayah dia then dia tak layak dapat harta pusaka tu..

..Situasi 3..

Anda nak kahwin dengan seseorang dan lepas akad nikah yang sah, anda refuse tak mau buat takliq maka ia adalah tak berdosa.. Lafas takliq tu dibuat untuk elak benda-benda buruk macam isteri digantung tak bertali dan banyak lagi.. Ia lebih kepada pembelaan pada si isteri..

..Situasi 4..

Dalam ihram, anda tak boleh kahwin dan banyak lagi pantang larang tapi anda boleh meminang secara sindir..

..Situasi 5..

Katakanlah korang kononnya belajar oversea then mungkin diorang kat sana anti muslim bila tengok korang bertudung muslimah dan benci korang then decide untuk culik korang.. Lepas tu diorang paksa korang untuk mengaku kafir bukan atas relaan dan memang paksaan.. Maka korang pun atas dasar terpaksa mengaku la kafir.. Dalam islam ia adalah DIBOLEHKAN dan tak terbatal pun iman korang kerana ia adalah rukhsah (keringanan) untuk kita..

Sama juga if kita dipaksa buat jahat, kita masih lagi tak berdosa selagi ia atas dasar paksaan dan bukan kerelaan kita.. Hanya ada 2 paksaan yang tak boleh dalam islam iaitu membunuh orang lain.. Untuk membunuh orang lain untuk ditukar ganti dengan nyawa kita adalah HARAM.. 1 lagi ialah apabila melibatkan maruah.. Contohnya anda dipaksa untuk merogol orang dan automatik jadi haram sebab ia melibatkan maruah orang, ia adalah HARAM..

..Situasi 6..

Anda tak diwajibkan untuk bayar zakat bila anda mati sebelum tenggelam matahari pada hari terakhir Ramadhan.. Zakat tu dikira bila kita hidup sampai tenggelamnya matahari pada hari terakhir Ramadhan tersebut..

Macam kes bayi baru lahir pada malam raya pulak, dia WAJIB bayar zakat fitrah sebab dia hidup pada malam raya. Even dia adalah bayi yang baru hidup dan hanya tau menangis je tapi asalkan dia hidup di malam raya, wajib ke atasnya bayar zakat fitrah.

..Situasi 7..

Anda berada dalam hutan atas kem PALAPES selama seminggu lamanya.. Then macam biasa anda ambil wudhu kat sungai dan dah bersiap-siap dengan baju rasmi anda yang berlapis-lapis dengan but tebal tinggi gabak tu.. Lepas tu mungkin anda dengar ceramah sementara nak tunggu solat isya' then anda terkentut.. Dalam situasi macam ni, anda boleh ambil wudhu kali ke 2 dengan buat 'sapuan khuf' iaitu masa turn nak basuh kaki tu anda boleh sapu air atas but tadi je tak payah bukak but anda.. Ia juga dalam kategori rukhsah macam situasi 5..


..Situasi 8..

Suami memerintahkan pada si isteri untuk buat solat sunat dhuha dan memikirkan isteri kena patuh pada suami maka si isteri fikir yang if tak buat solat sunat itu adalah berdosa.. Sebenarnya tak berdosa sebab mana-mana hukum yang Allah sendiri dah tetapkan takkan sama hukumnya dengan manusia yang kononnya tetapkan.. Allah tetapkan solat dhuha tu sunat kan? So mana ada berdosa jika tak buat solat tu..

..Situasi 9..

Seorang ibu sedang mengandung dan ditakdirkan mungkin ada salah faham dengan seseorang dan pergaduhan pun berlaku dan orang tersebut telah tumbuk perut ibu tersebut maka nak dijadikan cerita dengan kuasa Tuhan, lahirlah bayi tu dan si ibu pula meninggal.. Maka bayi tu layak diberi pampasan kerana bayi tu hidup..


0 suara:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this